Magnesium van grote invloed

Magnesium is belangrijk is voor onze gezondheid. Welke invloed heeft magnesium? Een tekort uit zich in vervelende klachten, maar hoe herken je een tekort? En wat is de oplossing?

Grote invloed
Magnesium is nodig voor de aanmaak van hormonen. Daarnaast is dit mineraal belangrijk bij de opbouw van spieren en botten. Het ondersteunt de geestelijke gezondheid, de energiestofwisseling en het is van belang bij de overdracht van zenuwprikkels. Daarnaast speelt magnesium een belangrijke rol bij de regulering van de bloeddruk, de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte. Kortom nogal van invloed.

Meest voorkomende klachten
Mocht je een tekort aan magnesium ontwikkelen dan kan dit behoorlijk vervelende klachten opleveren, vooral op lange termijn. Vaak is het een combinatie van factoren waardoor klachten worden ervaren. Meestal wordt een magnesiumtekort over het hoofd gezien.

De meest bekende symptomen waarbij een tekort aan magnesium een rol kan spelen zijn:

  • Spierkramp (meestal kuit)
  • Niet of slecht slapen
  • Pijnlijke gewrichten
  • Vermoeidheid
  • Hoge bloeddruk
  • Slappe spieren
  • Depressieve gevoelens
  • Hartritmestoornissen
  • Migraine
     

Oplossing
Een eventueel tekort is te verbeteren door meer producten te eten waar voldoende magnesium in zit. Denk bijvoorbeeld aan groene groenten, makreel, avocado, gedroogde vijgen, amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten en noten. Ook zijn bij de drogist magnesiumsupplementen te koop die het tekort van magnesium kunnen aanvullen in het lichaam. Laat je wel goed adviseren want vooral doseringen verschillen nogal eens per supplement.